Prentenboek Top 10 (Nationale Voorleesdagen)
Nationale voorleesdagen
De Voorleesdagen van 2025 vinden plaats van 22 januari tot en met 1 februari. Zoals gebruikelijk is er ook dit jaar weer een Prentenboeken Top 10 samengesteld. Het Prentenboek van het Jaar 2025 is Rinus, geschreven door Ingrid en Dieter Schubert.
Elk jaar stelt een commissie, bestaande uit bibliotheekmedewerkers, boekhandelaren en leerkrachten, een top 10 van prentenboeken samen. Hierbij wordt niet alleen gekeken naar het verhaal en de illustraties, maar ook naar de mogelijkheden voor spel en interactie.
Prentenboeken Top 10
Prentenboek van het jaar is Rinus, geschreven door Ingrid en Dieter Schubert.
- Ga je mij kietelen? – geschreven en geïllustreerd door Mies van Hout (Gottmer)
- Vos en Vis – geschreven en geïllustreerd door Daan Remmerts de Vries (Gottmer)
- Leeuwenlessen – geschreven en geïllustreerd door Jon Agee (Boycott)
- Maak plaats! – geschreven door Karen Yin en geïllustreerd door Nelleke Verhoeff (De Vier Windstreken)
- De bril van Beer – geschreven en geïllustreerd door Leo Timmers (Querido)
- We bakken een dierentuin – geschreven en geïllustreerd door Marit Törnqvist (Querido)
- De Boebalas – geschreven door Nancy Bosmans en geïllustreerd door Lisa van Winsen (Condor)
- Het huisje zonder heks – geschreven en geïllustreerd door Sophie Pluim (Ploegsma)
- Een toren van tijgers – geschreven door Lizette de Koning en geïllustreerd door Gareth Lucas
Voorlezen is goed voor de taalontwikkeling
Dagelijks voorlezen is enorm waardevol voor de ontwikkeling van kleuters en hoeft helemaal niet veel tijd te kosten. Een kwartiertje per dag kan al een groot verschil maken: een kind dat dagelijks wordt voorgelezen, leert in één jaar maar liefst duizend nieuwe woorden. Bovendien blijkt dat deze kinderen in groep 3 makkelijker leren lezen en schrijven.
Uit onderzoek blijkt dat bijna 70 procent van de peuters en kleuters die regelmatig worden voorgelezen een voldoende grote woordenschat heeft. Daarentegen beschikt slechts 30 procent van de kinderen die nooit worden voorgelezen over een toereikende woordenschat.
Overige categorieën in Boeken
Nationale voorleesdagen
De Voorleesdagen van 2025 vinden plaats van 22 januari tot en met 1 februari. Zoals gebruikelijk is er ook dit jaar weer een Prentenboeken Top 10 samengesteld. Het Prentenboek van het Jaar 2025 is Rinus, geschreven door Ingrid en Dieter Schubert.
Elk jaar stelt een commissie, bestaande uit bibliotheekmedewerkers, boekhandelaren en leerkrachten, een top 10 van prentenboeken samen. Hierbij wordt niet alleen gekeken naar het verhaal en de illustraties, maar ook naar de mogelijkheden voor spel en interactie.
Prentenboeken Top 10
Prentenboek van het jaar is Rinus, geschreven door Ingrid en Dieter Schubert.
- Ga je mij kietelen? – geschreven en geïllustreerd door Mies van Hout (Gottmer)
- Vos en Vis – geschreven en geïllustreerd door Daan Remmerts de Vries (Gottmer)
- Leeuwenlessen – geschreven en geïllustreerd door Jon Agee (Boycott)
- Maak plaats! – geschreven door Karen Yin en geïllustreerd door Nelleke Verhoeff (De Vier Windstreken)
- De bril van Beer – geschreven en geïllustreerd door Leo Timmers (Querido)
- We bakken een dierentuin – geschreven en geïllustreerd door Marit Törnqvist (Querido)
- De Boebalas – geschreven door Nancy Bosmans en geïllustreerd door Lisa van Winsen (Condor)
- Het huisje zonder heks – geschreven en geïllustreerd door Sophie Pluim (Ploegsma)
- Een toren van tijgers – geschreven door Lizette de Koning en geïllustreerd door Gareth Lucas
Voorlezen is goed voor de taalontwikkeling
Dagelijks voorlezen is enorm waardevol voor de ontwikkeling van kleuters en hoeft helemaal niet veel tijd te kosten. Een kwartiertje per dag kan al een groot verschil maken: een kind dat dagelijks wordt voorgelezen, leert in één jaar maar liefst duizend nieuwe woorden. Bovendien blijkt dat deze kinderen in groep 3 makkelijker leren lezen en schrijven.
Uit onderzoek blijkt dat bijna 70 procent van de peuters en kleuters die regelmatig worden voorgelezen een voldoende grote woordenschat heeft. Daarentegen beschikt slechts 30 procent van de kinderen die nooit worden voorgelezen over een toereikende woordenschat.